سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیشب به طور اتفاقی نامه شهید بهشتی به امام خمینی در رابطه با بنی صدر رو خوندم. چقدر چقدر چقدر جای ایشون خالیه این روزها. :(

داشتم با خودم فکر می کردم جدایِ بحث هایِ اولِ انقلاب، این نامه می تونه بیانگرِ ریشه یِ بسیاری از اختلافات در این روزها باشه. اختلافاتی که ناشی از انجام یا عدم انجام مذاکره با غرب، برجام و این تیپ کارها نداره، بلکه ریشه در مبانیِ فکری و بینش ها داره.

استدعا دارم مطالعه بفرمایید و فتأمل! متن کاملش هم بسیار مفید و مغذی هست البته.

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
تهران جمعه 59/12/22
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته

سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند.
دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط می‏ شود. یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنت باشد، بینش دیگر در پی اندیشه‏ ها و برداشت‏ های بینابین، که نه به‌ کلی از وحی بریده است و نه آن‏ چنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پای‏بند، و گفته ‏ها و نوشته ‏ها و کرده ‏ها بر این موضوع بینابین گواه.

بینش اول در برابر بیگانگان و هجوم تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی به نظام سخت ‏به توکل بر خدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوری‏ ها یا دل‏سوزی‏ های بیگانگان معتقد و ملتزم. بینش دیگر، هرچند دلش همین را می‏ خواهد و زبانش همین را می‏ گوید و قلمش همین را می‏ نویسد، اما چون همه مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، در عمل لرزان و لغزان.

بینش اول به نظام و شیوه ‏ای برای زندگی امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به‌سوی همه نوع پیشرفت و ترقی، مانع حل شدن مسلمان‏ ها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش اصیل و مستقل اسلام استوار دارد. بینش دیگر با حفظ نام اسلام و بخشی از ارزش ‏های آن، جامعه را به راهی م ی‏کشاند که خود به خود درها را به‌ روی ارزش ‏های بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام می‏ گشاید.

بینش اول روی شرایطی در گزینش مسئولان تکیه می‏ کند که جامعه را به‌ سوی امامت متقین و گسترش این امامت ‏بر همه سطوح راه می‏ برد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه می ‏کند که خود به خود راه را برای نفوذ بی‌مبالات‏ ها یا کم‌مبالات‏ ها در همه سطوح مدیریت امت اسلامی و حاکم شدن آن ‏ها بر سرنوشت انقلاب هموار می ‏سازد.

 

ادامه متن در اینجا

مقایسه نامه شهید بهشتی و نامه آقای رفسنجانی به امام در رابطه با بنی صدر: اینجا

وبلاگ اصلی من اینجاست


نوشته شده در  جمعه 95/2/24ساعت  11:45 صبح  توسط بچه آدم 
  لطف شما()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
واگذاری. بلاگ
مو بوسوختم مو برشتم
گوشه لب پر زندگی
لیست خرید من از نمایشگاه کتاب تهران 1397
هستم اگر می روم گر نروم نیستم
روزانه ی یک کچل سرباز: ایست!
لیست خرید کتاب من از نمایشگاه کتاب
غرور و تعصب از جین آستین
آرزوهای بزرگ از چارلز دیکنز
احوالات شلم شوربا
آخرین امید
[عناوین آرشیوشده]