سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قصد ندارم از لحاظ فنی فیلم رو به نقد بکشم، تنها هدفم بیان چند دیالوگ معنادارِِ این فیلمه تا خودتان بخوانید و به دور از تاثیر گذاری بصریِ فیلم بر ضمیر ناخودآگاهتان، آن را بررسی کنید.

قسمت اول این فیلم به نام "Begins" در تلوزیون پخش شده و قسمت دوم بتمن یعنی "The Dark Night" رو اطلاع ندارم که تلوزیون پخش کرده یا نه! انصافا فیلم خوش ساختی هست...

قسمت اول

"مردی که نفرتش از شیطان و آرزوهاش برای عدالت واقعی رو قسمت می کنه."

 اون قسمت هایی که آبی رنگه دیالوگ های فیلمه! مثلا این رو که گفتم قسمتی هست که می خواد شخصیت ناجی رو معرفی کنه.

"مذهبی متعصب کسی هست که  در تلاش برای خوشنودی خودش، راهشو گم کرده. اونو میشه از بین برد یا زندانیش کرد، ولی اگه تو خودتو چیزی بیشتر از یه انسان شکل بدی، اگه خودتو وقف یه عقیده کنی، واگه نتونن جلوتو بگیرن، اون وقت کاملا یه چیز دیگه میشی.
-اون چی هست؟
-افسانه ، آقای وین
!"

این آقای "بروس وین" همان بتمن خودمان است که پدر و مادرش رو در دوران کودکی به علت بی عدالتیِ اجتماعی از دست داده و شدیدا پول داره! کسی که داره این حرف ها رو به بتمن میزنه رهبر انجمن سایه ها هست!

هنر کارگردان این فیلم در حدی بود که من هم عاشق شخصیت بتمن شدم! چه برسه به نوجوان هایی که به برکت سینمای ما تا حالا یه فیلم مناسب هم برای خودشان نداشتن!

"مردم نیاز به مثال های غم انگیز دارن تا اونا رو از بی عاطفه بودن در بیاره. من به عنوان بروس وین نمی تونم این کار رو بکنم! به عنوان یه انسان از گوشت و خون می تونن منو نادیده بگیرند و از بین ببرند. ولی به عنوان یک نماد فاسد نشدنی هستم. می تونم جاودانه بشم..."

یه ویژگی خاصِ این فیلم اینه که کاملا علم گرا هست و در اون هیچ ماورایی وجود نداره. مثلا لباس های بتمن اصلا ساختار پیچیده ای نداره و در کل فیلم بتمن بیشتر با قدرت بدنی خودش خلافکارها رو نابود می کنه.شاید تنها چیز محیر العقول ماشین بتمن باشه که اون هم در آزمایشگاه سری توسط دانشمندها ساخته شده. جدایِ از جلوه های ویژه و فیلم برداری بی نظیر این فیلم، کلمه کلمه دیالوگ ها هم طراحی شده اند!

فیلم سینمایی بتمن

قسمت دوم

محض اطلاع: "گاتهام" اسم شهری هست که بتمن توی اون هست! آخرای فیلم بتمن برای اینکه عدالت و امنیت حکم فرما بشه، حاضر میشه فسادها و خراب کاری ها به گردن اون انداخته بشه تا شهر آروم بشه. دیالوگِ زیر از زبونِ پلیسِ خوبِ شهر هست:

"اون هیچ کار اشتباهی رو انجام نداد، چون اون قهرمانی هست که گاتهام شایستگیش رو داره، اما نه قهرمانی که شهر الان بهش احتیاج داشته باشه، بنابراین تعقیبش می کنیم. چون اون یه قهرمان نیست! اون یه نگهبانِ خاموشه، یه پشتیبانِ مراقب، یه شوالیه تاریکی..."

از این لحاظ که بتمن در عالم خودمان هست بیشتر از هفت قسمت "فیلم سینمایی هری پاتر" که در عالم جادو اتفاق می افتد (البته قسمت هفتمش دو بخشه) روی ذهن مخاطب تاثیر می ذاره. هری پاتر برای کودکان و نوجوانان بود اما بتمن برای نوجوانان و جوانان. از لحاظ منجی، آدم بدا، نجات دادن دنیا، علم گرایی، زیر آبِ ماورا رو زدن، تاثیر گذاری خارق العاه روی مخاطب و ... بتمن و هری پاتر مشترک هستند!

یا حق


نوشته شده در  چهارشنبه 91/4/21ساعت  10:11 عصر  توسط بچه آدم 
  لطف شما()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
واگذاری. بلاگ
مو بوسوختم مو برشتم
گوشه لب پر زندگی
لیست خرید من از نمایشگاه کتاب تهران 1397
هستم اگر می روم گر نروم نیستم
روزانه ی یک کچل سرباز: ایست!
لیست خرید کتاب من از نمایشگاه کتاب
غرور و تعصب از جین آستین
آرزوهای بزرگ از چارلز دیکنز
احوالات شلم شوربا
آخرین امید
[عناوین آرشیوشده]